Stačí si uvedomiť, že nemusíme robiť všetko sami
Tejto myšlienky sa drží Maarten Pieters zo spoločnosti Signify, ktorý vystúpi 13. novembra na CEE CSR Summit-e a vysvetlí vám, o čom je co-creation.
O zapájanie zamestnancov, dodávateľov, neziskoviek a najmä zákazníkov do vývoja produktov a služieb má záujem čoraz viac firiem. O procese známom ako co-creation, jeho výhodách i úskaliach bude na CEE CSR Summit-e 2018 hovoriť Maarten Pieters (NL) zo spoločnosti Signify.
Prečo firmy potrebujú co-creation? Čo im prináša?
Popularita co-creation stúpa mimoriadne rýchlo a to z dobrého dôvodu: tento prístup prináša výsledky. Produkty a služby vyvinuté v spolupráci so zákazníkmi majú relatívne veľký úspech – zvýši sa ich predaj, majú dokonca pozitívny vplyv na lojalitu zákazníkov. Výsledok procesu co-creation predstavuje relevantnejší a atraktívnejší produkt, ktorý je pre cieľovú skupinu ľahšie rozpoznateľný. Úplná spolutvorba sa osvedčuje ako rýchly, lacný a inšpiratívny spôsob, ako dosiahnuť udržateľný úspech v dnešnej dobe plnej špecifických výziev.
Aké sú hlavné princípy tohto prístupu?
Existuje 7 základných princípov, ktoré vyplývajú z tejto definície: „Úplná spolutvorba, či co-creation, je transparentný proces vytvárania hodnoty za neustálej, produktívnej spolupráce a podpory všetkých relevantných skupín, pričom koncový užívateľ predstavuje najväčšiu prioritu.“
- Spoločne. Úplná spolutvorba je založená na rovnocennej spolupráci medzi všetkými dôležitými skupinami, či už sú externé alebo interné.
- S koncovým užívateľom. Práve zákazníci majú ústrednú rolu v celom procese.
- Permanentnosť. Koncoví užívatelia a iné relevantné skupiny sa neustále zapájajú do každej fázy úplného co-creation procesu.
- Produktivita. Úplná spolutvorba vedie k realizácii spoločne vytvoreného riešenia.
- Transparentnosť. Počas celého procesu by mali byť relevantné informácie dostupné každému účastníkovi.
- Podpora. Co-creation je podporovaná všetkými zapojenými skupinami.
- Hodnota. Vytvorenie hodnoty je výsledkom celého procesu úplnej spolutvorby, či už ide o hodnotu určenú pre koncových zákazníkov, zapojené organizácie alebo planétu.
Zdroj: The 7 Principles of Complete Co-creation
Zaviesť niečo také v organizácii určite nie je jednoduché. Na čo by mala byť firma pripravená, ak chce začať s co-creation?
Takéto pretvorenie organizácie vyžaduje zmenu jej kultúry, úpravy zaužívaných prístupov a štruktúr, predstavenie nových nástrojov a ochotu poskytnúť pomoc zamestnancom pri prekonávaní predsudkov a prekážok voči tejto myšlienke. Ide o oveľa inkluzívnejší spôsob robenia vecí založený na komunikácii a spolupráci. Vyžaduje si najmä otvorenú myseľ!
Úplná spolutvorba je dobrodružstvom, ktoré volá po otvorenosti, zvedavosti, prekonávaní strachu a vzdaní sa potreby mať všetko pod kontrolou. Pre niektorých to môže byť náročné. Pre iných zas oslobodzujúce. Čo je najdôležitejšie…