06. 10. 2014 Nadácia Pontis

Podporujete cyklistov? Mali by ste spokojnejších zamestnancov

Čím viac sú firmy závislé od áut, tým intenzívnejšie zasiahnu ich podnikanie negatívne vplyvy.

Tak tvrdia odborníci na udržateľnú mobilitu z Brém (Nemecko) Bonnie Fenton a Michael Glotz-Richter. Preto by mali firmy podporiť aj svojich zamestnancov – cyklistov. Vhodné je napríklad poskytnutie bezpečného parkoviska, prípadne stojanov na bicykle. Mnohé podniky už pre cyklistov zriadili vo svojich priestoroch aj sprchy, šatne a skrinky, ako aj malé dielne s náradím na svojpomocnú údržbu a opravu bicyklov.

Podniky môžu zlepšiť svoj imidž aj tým, že zamestnancom ponúknu firemné bicykle s logom spoločnosti. Môžu ich používať na obchodné, ako aj súkromné účely. „Efektívne riadenie ,zelenej´ mobility“ totiž podnikom môže pomôcť zlepšiť konkurencieschopnosť, a to najmä vďaka zníženiu nákladov a zamestnávaniu zdravších a spokojnejších ľudí,“ dodali nemeckí experti na mobilitu. Viaceré firmy zo združenia Business Leaders Forum ponúkajú svojim zamestnancom aj kryté stojany na bicykle, ktoré sú dokonca monitorované kamerami, pripomína Nadácia Pontis.

Zamestnávatelia by podľa nadácie mali pracovníkom vychádzať v ústrety aj tým, že im poskytnú napríklad mapy cyklotrás. Ale napríklad zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia používajú bicykle aj ako pracovnú pomôcku. Pohybujú sa nimi po závode. Využívajú ich predovšetkým pracovníci údržby, aby sa rýchlejšie premiestnili tam, kde ich práve potrebujú. „Mestá čoraz viac zaťažuje automobilová doprava, čo znečisťuje ovzdušie a prináša ďalšie negatívne javy. Aj preto sa Nadácia Pontis snaží motivovať firmy, aby hľadali alternatívne spôsoby dopravy, ako je cyklodoprava či využívanie MHD namiesto individuálnej dopravy,“ doplnila Beata Hlavčáková, programová riaditeľka Nadácie Pontis.

Carpooling alebo zdieľanie jázd

Tento spôsob dopravy je zameraný na ľudí, ktorí v rovnakom čase cestujú rovnakým smerom. Pritom svoju cestu môžu dokončiť spoločne v jednom aute namiesto toho, aby išli každý zvlášť a na svoje náklady. Pri carpoolingu sa o ne podelia, takže cesta býva lacnejšia a neraz aj príjemnejšia, ako keď človek jazdí sám. Zdieľanie jázd pomáha najmä ľuďom, ktorí žijú v priľahlých mestských a vidieckych oblastiach, kde je horšia hromadná doprava. Pracovníkom pomáha aj to, ak im firmy poskytnú o zdieľaní jázd informácie na svojom firemnom intranete alebo vytvoria uzavretú komunitu na už existujúcom slovenskom portáli zvezsuseda. sk. Firmy, ktoré sídlia vedľa seba alebo v neveľkej vzdialenosti, môžu sa tak pri využívaní vozidiel spojiť a jazdiť spoločne. Okrem toho, že takáto doprava je lacnejšia, je aj ekologickejšia. Pri takýchto jazdách sa dajú uzavrieť aj nové pracovné či osobné priateľské vzťahy. (TUR)

Ako si spoločnosti nápadito organizujú dopravu

Slovenské elektrárne: Vo svojich závodoch využívajú elektrické automobily. Ich dojazd je 60 kilometrov, čo je však v rámci prevádzky závodov dostatočná vzdialenosť. Elektromobily sú výhodné vzhľadom na časté štarty a jazdy na krátke vzdialenosti, ako aj z hľadiska funkčnosti.

Hewlett-Packard Slovakia: Firma optimalizovala svoj vozový park. Do kritérií verejného obstarávania popri cene a kvalite zahrnula aj kritériá spotreby paliva a emisií CO2. Zamestnanci spoločnosti teraz využívajú štyri kategórie vozidiel. Automobily v prvej a druhej kategórii produkujú maximálne 120 gramov CO2 na kilometer jazdy, v tretej a štvrtej kategórii maximálne 132 gramov CO2 na kilometer. V priebehu jedného roka tak spoločnosť zredukovala emisie oxidov uhlíka o 169,5 tony. Ročné úspory na pohonných látkach sú 130-tisíc eur.

Orange Slovensko: Tri roky organizuje súťaž o najúspornejšieho vodiča. S iniciatívou prišli samotní zamestnanci, ktorí tak inšpirujú ostatných kolegov. Spoločnosť využíva aj moderné IT technológie, napríklad videokonferencie alebo telepresence, ktoré nahrádzajú osobné pracovné stretnutia. Zavedením týchto virtuálnych stretnutí sa znížil počet obchodných letov do zahraničia.

T-Systems Slovakia: Zamestnancom ponúka tzv. Cafeteria program. Peniaze, ktoré dostanú, môžu využiť štvorakým spôsobom. Na osobný rozvoj, zdravie, voľný čas a cestovanie. Jednou z možností je aj ich využitie na úhradu lístkov na MHD.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111