14. 07. 2015 Zodpovedné podnikanie

Obehová ekonomika inšpiruje mladých k pozitívnej zmene

Mladí ľudia nechcú po sebe nechávať kopy odpadu. Čo ich motivuje?

Dnešná doba so sebou prináša príležitosti a možnosti ako nikdy predtým. Súčasná mládež, nazývaná tiež ako „Generácia Y“ (z angl. Millennials), sa nebojí experimentovať a pozerať na problémy i z úplne novej perspektívy. Mladí totiž veria, že dokážu nakŕmiť svet, vyliečiť choroby či využívať vzácne zdroje udržateľným spôsobom. Chcú naplno zužitkovať svoju kreativitu, potenciál i aktívnu komunitnú angažovanosť. Práve obehová ekonomika im tieto príležitosti ponúka, a preto láka čoraz viac mladých inovátorov, aby v duchu hesla „Chcem zmeniť svet“ predizajnovali budúcnosť do lepšej, udržateľnejšej podoby. Viac o ich konkrétnych projektoch a inšpiratívnych nápadoch sa môžete dočítať pod fotografiou.

©Arizona State University Global Institute of Sustainability/Flickr.com

Študenti to pohnojili

Max Hornick, 26-ročná študentka z Western Michigan University, so svojím projektom The Local Loop Farms nedávno vyhrala cenu „Wege Prize“ za udržateľný nápad. Hornick spolu so svojimi spolužiakmi z univerzity predstavila koncept akvaponickej farmy, ktorá funguje na báze prirodzeného ekosystému, pri ktorom vzniká iba minimálny odpad. Projekt premieňa rybí trus a spotrebiteľský odpad na hnojivo, ktoré sa potom využíva na pestovanie potravy pre ďalší chov.

Podobnými iniciatívami sú EcoScraps, ktorá využíva potravinový odpad na výrobu hnojiva, alebo Imperfect Produce, startup distribujúci ovocie a zeleninu neštandardných tvarov k zákazníkom. Za týmito projektmi často stoja práve mladí ľudia, dokonca študenti, ktorí citlivo vnímajú informácie o plytvaní potravinami. Štatistiky Organizácie pre výživu a hospodárstvo upozorňujú, že sa vo svete ročne vyhodí približne tretina potravín v celkovej hodnote 750 mld. USD. Zároveň však trpí hladom viac ako 800 miliónov ľudí.

„Let´s go circular“ aj na Slovensku

Obehové princípy sa pomaly dostávajú aj na Slovensko. Výskum Zuzany Gombošovej, mladej textilnej dizajnérky zo Slovenska, demonštruje využitie bakteriálnej celulózy na kontrolovaný rast v laboratórnych podmienkach. Jej projekt neviditeľných materiálov (z angl. Invisible Resources) bol dokonca spomenutý aj v medzinárodnom prehľade 100 najväčších trendov pre tento rok, ktorý každoročne zverejňuje reklamná agentúra JWT.

Čo sa deje vo svete?

Nadácia Ellen MacArthur v spolupráci s nadáciou manželov Schmidtovcov už tretí rok pripravuje pre študentov najprestížnejších svetových univerzít v oblasti dizajnu, architektúry a obchodu vzdelávací program zameraný na obehovú ekonomiku. Študenti pod vedením skúsených mentorov majú za úlohu pracovať na inovatívnych projektoch, ktoré pomáhajú efektívnejšiemu využívaniu zdrojov.

Záujem z radov študentov siaha už do stredných škôl. „Pilotný predmet „Design Economics“, ktorý sa začal vyučovať na strednej škole Archbishop Holgate’s School vo Veľkej Británii, už začína prinášať ovocie,” uviedol portál The Guardian. V tomto roku študenti navrhli modulárny koncept nemocnice pre rozvojové krajiny. Jednotlivé časti sú jednoducho zložiteľné a rozložiteľné bez náradia a použitia lepidiel, čo umožňuje flexibilnú a úspornú prepravu. Tunajší učitelia sú presvedčení o tom, že implementácia princípov obehovej ekonomiky má študentov pripraviť na pracovné pozície, ktoré dnes ešte neexistujú.

Mnoho mladých vidí obehovú ekonomiku ako príležitosť na dosiahnutie sociálneho blaha v prospech komunity. Chcú rozhodovať o svojej budúcnosti a radi sa angažujú pre spoločné dobro. Škótska vláda v spolupráci so Zero Waste Scotland na tento podnet zorganizovala stretnutie “25 hours to change the world in 25 years” (“Ako zmeniť svet o 25 rokov za 25 hodín”). Účastníci mohli prezentovať svoje nápady od recyklácie odpadu až po návrhy na zmeny legislatívy. Európska komisia tiež otvorila verejnú konzultáciu na tému obehovej ekonomiky, odpadového hospodárstva a udržateľnej produkcie, do ktorej sa môže zapojiť ktokoľvek.

 

Autorkou je Miriama Kováčová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania Nadácie Pontis

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.