03. 04. 2018 Nadácia Pontis

Nepotrebný nábytok môžete predať späť do obchodu aj bez bločku

Obchodný dom podporuje predaj používaného nábytku. Ide tak proti sebe? Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, ktorý sa uchádza o cenu verejnosti.

Zatiaľ viac ako sto opotrebovaných produktov našlo nový domov vďaka zelenej iniciatíve spoločnosti IKEA, Druhý život nábytku, ktorú spustila v novembri minulého roka.

Zákazníci majú možnosť predať späť nepotrebný nábytok, ktorý v obchodnom dome zakúpili dávnejšie a nepotrebujú na to ani pôvodný bloček. Už nevyužívaný tovar ponúknu cez formulár na internetovej stránke spoločnosti, v ktorom opíšu stav produktu, vrátane chýb a pripoja pár fotiek. Po zvážení, či je možné nábytok predať, firma zákazníkovi navrhne cenu, za ktorú ho odkúpi. Projekt sa uchádza o ocenenie Via Bona v kategórii Zelená firma.

V priemere jeden za deň

Spoločnosť odkupuje výlučne svoje produkty, s výnimkou matracov, elektrospotrebičov, či doplnkov. V prvých dvoch mesiacoch života projektu bolo prijatých 300 ponúk od zákazníkov, pričom 111 produktov bolo odkúpených.

„Jeden vykúpený výrobok sa predá v priemere za jeden deň,“ povedala Jana Hrubcová zo spoločnosti IKEA. „V roku 2018 by sme chceli prostredníctvom tejto služby zachrániť 700 kusov nábytku.“

V kútiku so zľavneným tovarom v bratislavskej predajni IKEA je odkúpený a opravený nábytok ponúkaný za cenu, za ktorú ho firma kúpila od zákazníkov. Na každý takýto produkt sa vzťahuje jednoročná záruka.

Zákazníci, od ktorých firma odkúpi nábytok, ale nemusia čakať na odmenu vo forme refundačných kariet na nákup v obchodnom dome až do chvíle, kým sa ich výrobok predá. Dostanú ich okamžite.

Popularitu projektu dokazuje aj odozva 70 000 užívateľov na Facebooku.

„Výborný nápad, možno tam nájdem niečo, čo sa mi v minulosti páčilo a už sa to nedá kúpiť,“ potešila sa na Facebooku projektu Beatrix Martoňová.

Doprava je problém

Aby firma predchádzala vzniku odpadu, od roku 2000 vytvorila oddelenia RECOVERY (obnova) na všetkých svojich pobočkách. Tu okrem iných vdychujú nový život aj produktom z projektu Druhý život nábytku. Tým bratislavským prejdú ročne štyri milióny produktov, ktoré zákazníci reklamovali alebo sa poškodili pri manipulácii.

„Oddelenie dokáže opraviť a znovu uviesť do predaja až 90% z nich a len 10% ide na recykláciu,“ povedala Jana Hrubcová.

Mnoho zákazníkov žije mimo Bratislavy, kde sa jediná predajňa spoločnosti nachádza. Aj keď starý produkt zákazník môže ponúknuť firme online formou, doprava je pre niektorých problém.

„Keby som to nemusela voziť až do Bratislavy, tak by som nad tým určite uvažovala,“ napísala Alica Vojtášová v komentári pod videom k projektu na Facebooku.

„Odvoz starého nábytku zabezpečujeme iba zákazníkom, ktorí si u nás zakúpili nový nábytok a jeho dovoz,“ priznala Jana Hrubcová. Ak by existoval záujem, spoločnosť nevylučuje zavedenie plateného odvozu starého nábytku z domovov zákazníkov, ktorí neplánujú kupovať nový tovar. Už dnes ale firma ponúka ekologickú likvidáciu nábytku.

„Znamená to, že je možné do IKEA priviezť akýkoľvek starý nábytok a my sa v spolupráci s našimi partnermi postaráme o jeho ekologicky šetrnú likvidáciu,“ vysvetlila Jana Hrubcová.

Staronový tovar z projektu Druhý život nábytku zákazníci nájdu len priamo v Bratislave. Nákup cez internet, ktorý by uvítali ľudia mimo Bratislavy, dnes teda nie je možný.

„Pripravujeme rozšírenie webovej stránky o sekciu Už zrealizované, kde chceme ľuďom ukázať, aký nábytok bol vykúpený a následne predaný a za aké ceny,“ Jana Hrubcová priblížila spôsob, akým chcú ďalej motivovať ľudí k využívaniu služby a znižovaniu odpadu.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111