INEKO spustilo portál, porovnáva zdravotnícke zariadenia na Slovensku
INEKO prispieva k zvyšovaniu transparentnosti v slovenskom zdravotníctve. Aj vďaka fondu, z ktorého získalo 10-tisíc eur.
Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy INEKO uviedol do testovacej prevádzky portál Nemocnice.ineko.sk, ktorý porovnáva nemocnice a zdravotnícke zariadenia na Slovensku podľa kvality a efektívnosti. Na portáli možno nájsť viac ako 150 zariadení a porovnať aj jednotlivé oddelenia.
Portál ponúka profily nemocníc a prehľad spokojnosti pacientov
Portál ponúka nielen profily, ale aj rebríček nemocníc. Návštevníci si môžu vytvoriť aj vlastné rebríčky podľa toho, či chcú vedieť, ktoré zariadenie má najlepšie spracované informácie pre pacientov alebo v ktorých nemocniciach boli pacienti najspokojnejší so starostlivosťou lekárov a pacientov. Na webe možno nájsť aj údaje o tom, ako nemocnica hospodári, aká je spokojnosť so starostlivosťou a správaním sa personálu, kvalitou ubytovania a stravy, či aké sú čakacie lehoty na operácie, si pacienti preveria na jednom mieste.
Pacienti sú podľa zistení INEKO najspokojnejší so starostlivosťou v Mammacentre sv. Agáty ProCare v Banskej Bystrici či v bratislavskej Clinica orthopedica. Naopak, najmenej spokojní sú napríklad v Nemocnici Zvolen, a.s., (vrátane prevádzky v Krupine) alebo Liečebni pre dlhodobo chorých Štiavnička. „Rozdiely v spokojnosti nie sú výrazné. Kým najlepšie nemocnice pacienti známkujú zväčša jednotkou, najhoršie dostávajú zväčša dvojku,“ konštatuje INEKO. Pri návšteve portálu tiež zistíte, že najtransparentnejšia nemocnica je Liptovská nemocnica s poliklinikou, najvyšší dlh má Univerzitná nemocnica Bratislava a najmenej sa súťaží v obstarávaniach vo Všeobecnej nemocnici s poliklinikou v Lučenci.
Inštitút pri zbere údajov a vytváraní portálu Nemocnice.ineko.sk vychádzal z údajov zdravotných poisťovní, samosprávnych krajov, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a ministerstva zdravotníctva.
„Údaje komplexne nehodnotia kvalitu zdravotníckych zariadení, ale informujú o ich činnosti na základe doteraz dostupných údajov,“ hovorí Peter Goliaš z INEKO. Tieto – najmä indikátory kvality – nezohľadňujú rozdiely v tom, akí pacienti do nemocníc prichádzajú, a preto bez tzv. rizikového váženia (teda zohľadnenia stavu pacienta pri vstupe) nie sú vždy priamo porovnateľné medzi rôznymi zariadeniami. Niektoré údaje môžu byť ovplyvnené malou početnosťou vzorky a nemusia tak verne vystihovať realitu v danom zariadení. „INEKO ako prevádzkovateľ portálu nepreberá právnu zodpovednosť za obsah, podobu, správnosť zverejnených dát alebo ich neustálu dostupnosť. Prípadné chyby sa snažíme zisťovať a po ich verifikovaní relevantnými inštitúciami aj priebežne odstraňovať,“ hovorí P. Goliaš.
Podľa INEKO však skúsenosti z iných krajín dokazujú, že zverejňovanie dát zlepšuje kvalitu zariadení a procesov. “V prípade nemocníc, ak lekár vidí, že sa informácie dostávajú na verejnosť a napríklad poisťovne z nich vyvodzujú dôsledky, vypĺňa dotazníky oveľa poctivejšie. Tento projekt ukázal, ako ďaleko máme k dokonalosti pri hodnotení kvality zdravotníctva. Zásadnými témami pre budúce obdobie bude ďalší rozvoj a aktualizácia portálu o nové údaje, ako aj tvorba metodiky hodnotenia kvality jednotlivých zariadení, ktorá by integrovala kľúčové indikátory,” dodáva P. Goliaš.