24. 10. 2011 Filantropia

Nepočujúcim podnikateľom budú pomáhať odborníci

Sluchovo postihnutí ľudia sú jedna z najviac znevýhodnených skupín na trhu práce.

Sluchovo postihnutí ľudia sú jedna z najviac znevýhodnených skupín na trhu práce. Nielen preto, že im zamestnávatelia neposkytujú dostatok príležitosti, ale majú problém vyznať sa v spleti zákonov. O to ťažšie je pre nich pustiť sa do vlastného podnikania.

„Mnohí nepočujúci majú veľké problémy s čítaním a porozumením. Ak si vezmete zákony, už len pre počujúcich ľudí sú veľmi komplikovane napísané. Aké musia byť potom pre nepočujúcich?“ pýta sa Robert Šarina, tlmočník posunkového jazyka. Hovorí pritom z vlastnej skúsenosti, keďže jeho brat a otec sú nepočujúci. Spolu s bratom Pavlom si v tomto roku založili rodinnú spoločnosť Deaf Brothers, ktorá ponúka profesionálne tlmočnícke služby pri prekladoch slovenského posunkového jazyka. Sú totiž presvedčení, že aj ľudia so sluchovým postihnutím majú rovnaké právo na prístup k informáciám.

Aby sa aj ľudia so sluchovým postihnutím mohli uplatniť na trhu práce, Nadácia Pontis pre nich každoročne organizuje prostredníctvom Nadačného fondu Telekom vzdelávacie kurzy. Doteraz sa ich uskutočnilo šesť a zúčastnili sa ich ľudia s vlastným biznisom, ale aj mladí začínajúci podnikatelia. „Na Slovensku už úspešne podniká 40 nepočujúcich podnikateľov. Petra Kavalcová z Trnavy si napríklad rozbieha podnikanie v oblasti grafického dizajnu. Jej nepočujúci brat jej chce pomáhať s účtovníctvom a neskôr sa venovať ďalším klientom. Katarína Majeríková si pred niekoľkými mesiacmi otvorila salón krásy v Banskej Bystrici,“ vysvetľuje Oľga Shaw, programová koordinátorka Nadácie Pontis, ktorá  kurzy organizuje.

Získajú mentoring od odborníkov

Na poslednom školení, ktoré sa minulý štvrtok a piatok uskutočnilo v rámci grantového programu Hľadáme ďalší zmysel – Pre podnikanie v Novom Smokovci, získalo 20 nepočujúcich z celého Slovenska informácie v oblasti finančného poradenstva a sociálnych vecí. Dozvedeli sa, ako komunikovať svoje služby a produkty a čo je najdôležitejšie pri kontakte so zákazníkom. Najnovšie sluchovo postihnutí podnikatelia dostanú možnosť využívať mentoring odborníkov. „Je dôležité, aby Nepočujúci neovládali len teóriu, ale mali možnosť využívať svoje poznatky aj v praxi,“ hovorí Roman Krška, konzultant spoločnosti Accenture. Živnostníci sa budú môcť pýtať skúsených podnikateľov a odborníkov rôzne otázky od finančných záležitostí až po komunikáciu a starostlivosť o zákazníka. „Nechceme za nich robiť žiadne aktivity, ale ukázať im cestu, ako môžu úspešne podnikať,“ dodal Krška.

Musia vedieť ako prilákať zákazníkov
 
Na školení sa zúčastnila aj Katarína Majeríková z Banskej Bystrice, ktorá si nedávno založila kozmetický salón. „Dozvedeli sme sa zaujímavé veci. Ako si máme vybaviť veci na úrade práce, ako si dávať pozor na financie a ako podnikať. Bolo to veľmi zaujímavé a poučné, pretože sme si vymieňali aj vlastné skúsenosti,“ hovorí. Tak ako každý podnikateľ, aj ona sa stretávala na začiatku s problémami. „Čakalo ma veľa vybavovania na úradoch, potom úprava priestorov, zariaďovanie nábytkom a kozmetickými prístrojmi. Teraz sa musím snažiť, aby som mala svoje zákazníčky. Aj preto som sa rozhodla venovať reklame a propagácií mojich kozmetických služieb,“ dodáva Katka.
 
Svoj biznis si chce už čoskoro založiť aj Petra Kavalcová z Trnavy, ktorá sa venuje grafickému dizajnu. Grafiku neštudovala, dostala sa k nej náhodne a dodnes je jej verná. „Chcem byť sama sebou a verím si že sa v tomto smere presadím,“ verí si nádejná grafička, ktorá má za sebou bohaté pracovné skúsenosti. Na kurze ju najviac zaujala téma, ktorá sa venovala sociálnym veciam a poradenstvo v oblasti marketingu. „Viem, že marketingovú komunikácia budem bežne využívať vo svojom podnikaní. Aj preto mi to veľa dalo,“ povedala mladá grafička.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.